ارتباط مصرف گوشت قرمز با بروز بیماری قلبی

 درک جدیدی از فواید سلامتی قلب با رژیم های vegan  و vegetarian

ماده ای که به وفور در گوشت قرمز یافت می شود وبه عنوان ساپلیمنت به نوشیدنیهای مشهور انرژی زا افزوده می گردد ، می تواند موجب تحریک شروع آترواسکلروز- یا سختی وبسته شدن سرخرگها- شود. نتایج این تحقیق که توسط مرکز تحقیقات کلینیکیClevelandانجام شد این هفته در مجله Nature Medicineبصورت آنلاین منتشر گردید.

این مطالعه نشان داد که باکتریهایی که درون دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند این  ماده را به ماده ای بنام TMAOیا trimethylamine-N-oxideمتابولیزه  می کنند. این متابولیت قبلاً درسال 2011 به عنوان ماده ی آغاز کننده ی آترواسکلروز درانسان  معرفی گردید.

 تحقیقات نشان می دهد که رژیم حاوی کارنیتین زیاد سبب رشد باکتریهایی می شود که کارنیتین  را متابولیزه می کنند و ماده ای بنام TMAOرا که سبب بروز سختی و گرفتگی سرخرگها  می شود بیشتر تولید می کنند.

 در این تحقیق مقدار کارنیتین و TMAOدر افراد همه چیز خوار ، وگان و وجترین  بررسی شد و داده های کلینیکی 2595 بیمار برای ارزیابی بیماری قلبی مورد بررسی قرار گرفت.

 دانشمندان همچنین تأثیرات قلبی رژیم های حاوی کارنیتین زیاد را درموشهای نرمال با موشهایی که میزان باکتریهای روده ای آنها ساپرس شده بود ،مقایسه کردند.  آنها کشف کردند که TMAOسبب تغییر متابولیسم کلسترول درچندین سطح می شود و همین  موضوع دلیل افزایش آترواسکلروز است.

 محققین دریافتند که افزایش میزان کارنیتین در بیماران ، افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی و حوادث جدی قلبی مانند حمله ی قلبی، سکته و مرگ را چنانچه میزان TMAOدر این  افراد افزایش یابد، پیش بینی می کند.  علاوه بر این آنها دریافتند که انواع خاصی از باکتریهای روده ای در افرادی که مقدار TMAOپلاسما و در الگوهای تغذیه ای آنها زیاد است، وجود دارد در حالیکه  مقدار TMAOدر افرادی که veganیا vegetarianهستند بسیار پایین تر از افراد همه چیز خوار است.  بدن افراد vegan  و vegetarianحتی بعد از مصرف مقادیر زیاد کارنیتین  درمقایسه با افراد همه چیز خوار به همان مقدار TMAOتولید نمی کند.

  به گفته ی پرفسور Hazen: باکتریهایی که در لوله ی گوارش ما زندگی می کنند بر اساس الگوی  تغذیهای دراز مدت ما تعیین می شوند. رژیمی که درآن مقدار کارنیتین زیاد باشد ترکیب  باکتریهای روده ای ما را به سمت باکتریهای دوستدار کارنیتین سوق می دهد ،بهمین  علت افراد گوشتخوار بیشتر مستعد تشکیل TMAOو تأثیر این ماده بر گرفتگی سرخرگها هستند .

درحالیکه در گیاهخواران (vegan  و vegetarian) ظرفیت تولید TMAOاز کارنیتین کاهش یافته است و بهمین علت این نوع الگوهای تغذیه ای برای سلامت قلب و عروق بسیار موثرند.

تحقیقات قبلی نشان داد رژیم غذایی که در آن مصرف گوشت قرمز غالب است با  افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی همراه می باشد اما مقدار کلسترول و محتوی چربی اشباع موجود در گوشت قرمز به اندازه ای نیست که توضیحی برای افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی باشد. دانشمندان این ناهمخوانی را به تفاوت های ژنتیکی ، رژیم پرنمک که غالباً با مصرف گوشت قرمز زیاد دیده می شود وحتی فرآیند پخت پز ارتباط می دادند اما پرفسور Hazenمی گوید: این تحقیق علت  جدیدی برای این ارتباط ارائه می دهد.

او می افزاید : این فرآیند در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است این موضوع به متابولیسم میکروبهای روده ای فرد بستگی دارد .متابولیسم کارنیتین توضیح جدیدی درمورد  ارتباط  رژیم غنی از گوشت قرمز با آترواسکلروز است.

کارنیتین بطور طبیعی در انواع گوشت قرمز گوساله، گوسفند، اردک،گوشت گوزن و خوک وبه عنوان ساپلیمنت تغذیه ای بفرم قرص یا به عنوان یک ماده ی رایج در نوشیدنیهای انرژی زا یافت می شود. پرفسور Hazenمعتقد است تحقیقات بیشتری در زمینه ی ایمنی مصرف طولانی مدت  ساپلیمنت های کارنیتین باید انجام شود.

 او می افزاید:  کارنیتین یک نوترینت ضروری نیست بدن ما بطور طبیعی همه ی آنچه ما نیاز داریم را تولید می کند ما باید ایمنی مصرف طولانی مدت ساپلیمنت های کارنتیین رابررسی کنیم . همانطور که قبلاً  نشان دادیم تحت برخی شرایط این ماده سبب رشد باکتریهای تولید کننده ی TMAO و تولید بیشتر این ماده وایجاد گرفتگی سرخرگها می شود .

 این مقاله آخرین و جدیدترین تحقیقات بروی چگونگی تأثیر میکروبهای روده ای در ایجاد آترواسکلروز  و راههای جدید و دور از انتظار درمان بیماریهای قلبی را ارائه کرده است. قبلاً درمطالعه ی  دیگری درسال 2011 دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که علاوه بر عامل ژنتیکی که استعداد  ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را در فرد افزایش می دهد، چگونگی متابولیسم lecithinتوسط باکتریهای دستگاه گوارش میتواند بر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی تأثیر گذارد  lecithinساختمانی شبیه به کارنیتین دارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2013/04/ 130407133320.htm